Saturday, December 11, 2010

TERPUTUSNYA AMALAN

KULIYYAH HADIS, ASTRO OASIS :)

Dari Abu Hurairah r.a, berkata, Rasulullah saw pernah berkata,
Apabila matinya anak adam, akan terputuslah segala amalannya, kecuali 3 perkara iaitu sedekah amal jariah, anak yang soleh dan ilmu yang bermanfaat, Riwayat Bukhari dan Muslim

Terputusnya segala amalan

Membawa maksud, segala amalan-amalan yang dilakukan oleh di mati, TERPUTUS..Tetapi, amalan di antara yang hidup untuk si mati, tidak terputus.Ini berdasarkan satu hadis, terdapat seorang wanita bertemu Rasulullah dan menyatakan, ibunya telah meninggal dunia tetapi belum sempat mengerjakan haji.Rasulullah berkata, lakukanlah haji untuk ibumu. Oleh itu, si hidup boleh membacakan al-quran untuk si mati, boleh mengerjakan puasa yang belum sempat di ganti untuk si mati, boleh juga mewakafkan harta untuk si mati.

3 Amalan yang berkekalan

1.Sedekah jariah yang dilakukan.
Selagi apa yang kita sedekahkan itu digunakan, pahala sedekah itu akan diperoleh.Oleh itu bagi yang insan-insan yang masih hidup, lakukanlah seberapa banyak sedekah jariah. Nanti pabila mati kelak, xdapat lagi nak sedekah..Renung2kn

2. Anak-anak yang soleh dan solehah
Anak-anak perlu dididik bukan diternak. Untuk menjadi ibu bapa yang berjaya mendidik, perlu bermula daripada ibu tersebut berada dalam rahim ibunya. Ini beerti untuk menjadi ibu bapa yang mithali, perlu dididik semasa dalam kandungan lagi. Barulah ibu bapa tersebut dapat melahirkan generasi-generasi yang soleh dan solehah.Anak-anak semua, ingatlah, renunglah Syurga Itu Di Bawah Tetapak Kaki Ibu, hayati dalam2 kata2 itu. Bagi yang mempunyai anak-anak, permata2, gilaplah mereka mengikut acuan ISLAM, pasti dikau akan beroleh keajaibannya.

3. Ilmu yang bermanfaat.
Satu kelebihan bagi semua bergelar GURU kerana setiap hari mereka akan menyampaikan ilmu2 kepada para pelajarnya. Oleh itu, sampaikanlah ilmu yang bermanfaat, ikhlaskan hati dengan mereka, pasti ganjarannya ada. Usah khuatir dengan nikmat dan ganjaran dunia, ikhlaskan nawaitu hanya kerana Allah, pasti insyaAllah nikmat dan ganjaran dunia juga akan dikau perolehi.Jika tidak, nantikan ganjaran BONUS dari ALLAH di AKHIRAT kelak..

Ingatan buat diriku yang sering alpa, lalai dan lemah dan juga buat KAMU :))
Setiap yang HIDUP pasti akan merasai MATI
Gelap atau cerah, sempit atau luas semuanya bergantung kepada AMALAN kita


Tempat kita nanti

~ Sabtu,11/12/10~
~6.03 p.m~
~Rumah~
~Mersing~


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 comments:

Post a Comment