Sunday, December 12, 2010

PERKEMASKAN AZAM~~

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..
Tidak sampai beberapa minit saja lagi kita akan menyambut Maal Hijrah 1432..


PERKEMASKAN AZAM

Saban tahun, tiap kali tahun baru menjelang, pasti kita menetapkan azam tertentu untuk dicapai.Saban hari, saban minggu, saban bulan kita cuba untuk mencapai impian dan azam kita pada tahun itu..

Tahukah Kamu ?
Ada kalanya ataupun saban kali kamu meletakkan azam, ia tidak tercapai pada tahun itu.Ini berkait rapat dengan hubungan kita dengan Allah.Kenapa saya berkata begitu?Kerana setiap perancangan yang kita buat, diketahui oleh Allah.Allah dah tahu dulu sebelum kita buat perancangan ini.Hasilnya juga Allah dah tahu dulu daripada kita.Untuk itu, kita perlu membina hubungan dengan Allah dengan kemas.

Apa kata saban tahun kita berazam untuk memperkemaskan diri menjadi hamba Allah.Itu yang sebenarnya kerana matlamat hidup yang sebenar adalah untuk mencapai mardhatilah (keredhaan Allah). Bukan mudah sebenarnya untuk mencapai keredhaan Allah. Walaupun buku sudah banyak dibaca, nasihat dan teguran acap kali dilontarkan, cerita2 islamik tiap kali ditonton, namun mengubah sesuatu yang sudah biasa amat payah.


Ujian
Inilah ujian Allah hadirkan untuk kita.Sejauh mana kita ingat akan Allah tatkala kita sedang berseronok2, bergembira bersama teman2. Sejauh mana Allah ingin melihat mana hamba2NYA yang berkata, Ya Allah bersyukurnya aku kerana Engkau masih sygkan aku.Masih memberi aku hidayah. Firman Allah : Allah menciptakan manusia dengan sebaik2 ciptaan. Sejauh mana kita menggunakan apa yang Allah kurniakan dengan sebaik2nya. Namun Allah itu Maha Penyayang, Allah hadirkan ujian buat kita, Allah jua hadirkan penyelesaian buat kita. Allah hadirkan sahabat yang sefikrah dengan kita. Pabila kita lalai, dia tegur. Pabila kita lupa, dia ingatkan. Sebab itu orang mukmin ini tidak ada masalah. Pabila ada masalah, dia akan back to basic. Pasti ada masalah dalam perhubungan dengan Allah. X Percaya?? cuba lah check :))

Kesimpulan
Note ini ditujukan khas buat diriku.Acap kali kita bertanya kepada orang itu dan ini.Tapi jarang sekali kita bertanya pada diri kita, kapan kita mahu berubah, kapan kita mahu melakukan anjakan paradigma.Orang mukmin itu yang tebal imannya, akan bertanya dahulu boleh atau tidak lakukan sesuatu sebelum buat, namun orang mukmin itu yang kurang imannya, akan buat dulu, baru bertanya boleh atau tidak lakukan perkara tersebut..

Perkongsian, Renungan bersama~~
Rumah, Mersing~~
6/12/2010~~
4.55 p.m~~


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 comments:

Post a Comment