Wednesday, January 19, 2011

BAHAGIAN 1~ TAK SAMA TAPI SERUPA


Bissmillahirrahmannirrahim..Assalamualaikum semuanya. Entri kali ini adalah percubaan kali pertama mengolah sebuah cerpen. Merupakan percubaan kali pertama.:) Ini merupakan bahagian pertama, insyaAllah ada sambungannya.. InsyaAllah, hayatinya

BAHAGIAN 1
TAK SAMA TAPI SERUPA
 
“ Kita akhiri majlis kita dengan tasbih kafarah dan surah al-ans”, kataku

“Alhamdulillah, semoga apa yang kita hari ini, bukan terhenti di sini sahaja, sebenarnya permulaannya adalah selepas ini.Marilah kita sama-sama mengamalkan apa yang kita dapat tadi, supaya ilmu yang kita dapat itu akan membuahkan hasil yang terus mekar dan berdoalah semoga usaha yang kita lakukan diterima oleh Allah”, ujarku lagi sambil tersenyum memandang adik-adikku yang lain.

“Kak qurratul ain, boleh husna nak tanya sesuatu,?” Aku memandangnya dengan tersenyum. Jarang sekali orang memanggilku dengan nama penuh. Kebiasaannya hanya ain atau qurratul. “Boleh dik, apa dia?”

“ Akak macam mana ye kalau orang yang baik dari segi kerja-kerja agama untuk Allah, tetapi mengabaikan kerja-kerja duniawi contohnya lambat hantar ‘assignment’, lewat datang kuliah dan sebagainya.Tidakkah mereka itu serupa dengan yang lain-lain,” tanyanya dengan penuh berhikmah.

Aku terkedu seketika. Adik husna ni cakap tentang aku ke.Aku hanya mampu tersenyum, “dik manusia itu bukan sempurna, pasti ada cacat celanya,”. Adik itu hanya tersenyum.

Aku membersihkan diri. Aku ingin mengejar solat jemaah maghrib di surau. Aku ingin pastikan aku tiba awal di surau supaya aku boleh dijadikan contoh buat adik-adik yang lain dan supaya aku dapat menjadi makmum yang muafik.

“Alamak, baju banyaknya belum basuh.Alamak kau ni meja, serabutnya.”Tak mengapalah, balik nanti aku kemaslah. “Haura’, afwan ye, tempat aku bersepah la.Nanti balik dari surau aku kemas ye,”. Haura’ hanya mampu tersenyum. Acap kali bicara itu dituturkan, akhirnya tangannyalah yang mengemas.

Alhamdulillah, moga Allah terima solat jemaahku tadi. Tibe-tibe terdengar seseorang membuat pengumuman. Ustaz Zamri tiada hari ini. Tetapi digantikan oleh seorang ikhwah. Aku kenal benar dengan suaranya, Akhi Ashraf.

“ Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu turuti langkah-langkah setan. Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagimu. Tetapi, jika kamu menyimpang (dari jalan Allah) sesudah datang kepadamu bukti-bukti kebenaran, maka ketahuilah bahawa Allah Maha Perkasa dan Maha Bijaksana.” ( Al- Baqarah : 208-209).Lantang sekali suaranya. Jelas dan kulihat semua orang diam bertafaktur.

Akhi Ashraf mengulang ayat “ Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan” sebanyak 3 kali. “Wahai jemaah-jemaah yang dikasihi Allah, janganlah disebabkan sikap kamu menjadi fitnah kepada orang lain. Usah kamu mengira bahawa apa usahamu selama ini sudah cukup untuk kamu mencium syurga Allah. Sabda Rasulullah, Tidak ada yang masuk syurga, di dalam hatinya ada perasaan takkabbur dan sombong walaupun sebesar zarah. Ingatlah wahai hamba-hamba yang disayangi Allah. Tugas kamu sebagai hamba dan khalifah Allah amat berat. Satu-satunya jawatan yang tidak dapat kita lepaskan adalah sebagai khalifah. Sedangkan gunung pun tidak mampu untuk melaksanakannya. Namun Allah pilih kamu, wahai sahabatku. Malaikat mengatakan bahawa manusia akan melakukan kerosakkan. Tetapi apa jawapan Allah, wahai sahabatku, kamu tidak tahu apa yang Aku tahu. Allah mengangkat darjat kita, sahabat. Islam itu luas, ia bukan sahaja apa yang kamu tahu. Ilmu Allah itu luas, semakin banyak yang kamu tahu, semakin banyak kamu tidak tahu. Apakah kamu mengira kedatangan kamu sudah banyak melakukan kerja-kerja Islam? Cukupkah dengan jemaah di surau, cukupkah dengan kamu pergi usrah, cukupkah dengan amalan-amalan sedekahmu? Adakah ia berbaloi dengan ganjaran syurga yang Allah ingin berikan.Jika kamu mengira, amalanmu sudah cukup, maka berhentilah. Usah bekerja lagi untuk Allah. Ingatlah sahabatku, setiap saat dan detik, akan ditanya oleh Allah. Percayalah, kamu tidak akan mampu untuk menjawab setiap pertanyaan Allah. Ayat yang ana bacakan mula-mula tadi, menyatakan amaran Allah supaya kita masuk dalam Islam secara keseluruhan. Seluruh kehidupan kita adalah ibadah. Apakah kamu mengira belajar itu tidak ada dalam Islam, kesihatan itu tiada dalam Islam, berhias diri itu tiada dalam Islam? Bermula kamu celik mata daripada tidur, sehinggalah kamu ditidurkan kembali, semuanya adalah ibadah dan semuanya termasuk dalam Islam. Kajilah saudaraku tentang sunnah-sunnah yang ditinggalkan oleh Rasulullah buat kita. Pasti kamu menemui jawapannya.

Aku terdiam seketika


Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

2 comments:

Cik h0NeY said...

pandainya buat cerpen...=)

AKU + KAMU = KITA said...

ish xdela...
xpndai pn..percubaan kali pertama heheh:))))

Post a Comment